3 základní tipy pro práci s časem

Ahoj, vítám Vás opět na svých stránkách. 🙂

Začal první jarní měsíc (i když to tak venku vůbec nevypadá 😀 ), což znamená, že se pomalu ale jistě začneme „probouzet ze zimního spánku“. 🙂 Co tím myslím? Tak jako příroda ulehá k zimnímu spánku, i my v průběhu zimy zpomalujeme své tempo, odpočíváme, abychom nabrali dostatek sil. Sami na sobě určitě pociťujete, že na jaře a v létě máte daleko více energie než v podzimním a zimním období – což je naprosto v pořádku. 🙂

Je sice pravda, že za posledních pár let se jedná spíše o „zimy nezimy“ a můžeme se tak cítit „rozlámanější“ než obvykle, a právě tady bych doporučila především NAUČIT SE VĚDOMĚ ZPOMALIT. Jak? O tom už jsem psala v tomto článku. 🙂

A jelikož se pomalu ale jistě blíží jaro – doba, kdy je třeba detoxikovat tělo, udělat pořádek ve svém prostředí (na což byly zaměřeny články v průběhu celého měsíce února) a pomalu ale jistě nabírat energie a pouštět se do nových projektů, příležitostí, změn! 🙂 Není lepších měsíců k odstartování všeho, po čem Vás mozek, srdce a tělo touží, než těch jarních. 🙂

No jo, jenže s tímhle vším jde ruku v ruce i potřeba spolupráce se sebou samými a časem, který máme k dispozici. Proto jsem se rozhodla měsíc březen zaměřit na TIME MANAGEMENT. Tyhle dvě slova já osobně v oblibě nemám, ale lidé s nimi mají spojeno to, co se Vám chystám předat (i když tak trochu jiným způsobem, než je obvyklé), a tak jsem se rozhodla zůstat u tohoto pojmu. 🙂

JDEME NA TO!

clock-782536_1280

 

Možná si myslíte, že nějaký time management (organizace času) se Vás netýká – máte svůj „způsob fungování“ a systém, který si myslíte, že Vám funguje.

 

Ale opravdu využíváte svůj čas tak, aby Vám Vaše činnost přinášela co největší užitek?

Zahrnuje Váš rozvrh čas na odpočinek?

Zvládáte vše, co je třeba, abyste nutně udělali, aniž byste se zbytečně stresovali, zda stíháte?

Jste si jisti, že činnosti, kterým se denně věnujete, jsou z většiny ty, kterým se věnovat chcete?

VYHOVUJE VÁM ZPŮSOB, JAKÝM TRÁVÍTE JEDNOTLIVÉ DNY?

 

Pokud cítíte, že Váš čas skutečně využíváte, jak nejlépe to lze, gratuluji Vám! 🙂 Pokud byste ale rádi uvítali rady a tipy, jak lze nakládat s vlastním časem, čtěte dále. 🙂

Čas totiž, jako takový, je jedna z nejcennějších komodit, kterou máme, a myslím si, že je nezbytně nutné naučit se s ním spolupracovat, respektive trávit tento čas tím, co nás:

  • naplňuje
  • baví
  • učí
  • posouvá v životě dál
  • činí nás silnějšími a lepšími lidmi
  • pomáhá využívat náš plný potenciál
  • pomáhá jak nám, tak druhým
  • prospívá našemu fyzickému i psychickému zdraví

 

tourism-1213802_1280

 

  1. TIP – KDYŽ JE TOHO NA TEBE MOC, ZASTAV SE!

Nemusím Vám vyprávět o dnešní uspěchané době, elektronice, která odvádí naši pozornost od tady a teď, potravinách – do kterých v dnešní době neinvestujeme jen naše peníze ale i své zdraví a tak dále a tak dále, že ne? Tohle my všechno už přece víme.

Pak je velmi snadné, že už nám věci začínají přerůstat přes hlavu. Je toho na nás zkrátka moc. Co v takovém případě dělat? Především se ZASTAVTE! A budu Vám tuhle větu opakovat často, neboť je opravdu důležitá a kolikrát životně důležitá! Jakým způsobem se zastavuji já, jste si mohli přečíst v tomto článku. Nechte se inspirovat. 🙂

Že ale nemáte na takové zastavení se čas? Že nestíháte, tak proč byste měli zastavovat, že byste spíše měli přidat? Tak prosím… Vaše zodpovědnost. Upozorňuji Vás ale, že pokud se nenaučíte odpočívat, či zastavit se, jistojistě to za Vás udělá „někdo jiný“ (chápejte nemoc, zranění, apod.) – vlastní zkušenost.

Zastavení se, Vám pomůže:

  • uvědomit si čas tady a teď
  • podívat se na věci s odstupem, nadhledem
  • srovnat si myšlenky
  • přijdou Vám nové nápady, inspirace, vhledy
  • více se zharmonizujete sami se sebou, což mívá pozitivní následky na všechny životní oblasti

 waiting-410328_1280

 

  1. TIP – KDYŽ SI MYSLÍŠ, ŽE MÁŠ ČASU NADBYTEK A NEVÍŠ, CO S NÍM, NEPLAŠ!

Ano, i toto téma souvisí s organizací času. Můžeme mít volného času tolik, že kolikrát nevíme, co s ním. A to kolikrát nemusí jít jen o volný víkend. 🙂 Mluvím z vlastní zkušenosti – studentka dálkového studia, která sice aktivně hledala práci, ale i tak, člověk se učí pouze o zkouškovém, čili času habaděj. Vstávat můžete kdykoliv, chodit spát můžete kdykoliv, máte celý den volno a to po dobu i několika měsíců. Pořádně nevíte, co chcete a co se sebou… to je pak vcelku těžké trávit čas smysluplně, když nemáte téměř žádné povinnosti. Alespoň tak to bylo nějakou dobu u mě. Dokud jsem se nezačala zajímat o témata osobního rozvoje a můj život se začal měnit od toho původního k nepoznání. Možná tím, že jsem konečně začala poznávat samu sebe a to doporučuji i Vám. 🙂

Proto nezoufejte a hlavně NEPLAŠTE! Moc dobře si vzpomínám, jak jsem byla nervózní z toho, že jsem pořádně nic nedělala, i když jsem chtěla. Ono se vždy vše děje z nějakého důvodu, i když to tak původně nevypadá. 🙂

Můžu Vám doporučit udělat si cvičení z toho a pak ještě tohoto článku. Když si totiž srovnáme, co v životě skutečně chceme, dokážeme se v jednotlivých dnech nasměrovat daleko lépe tam, kam míříme. 🙂

 

list-1173544_1280

 

  1. TIP – URČI SI SVÉ URGENCE (PRIORITY)

Když jsme zjistili, že není kam spěchat a je zbytečné plašit, 🙂 můžeme se vrhnout na další krok a to určení si svých vlastních urgencí (priorit).

 

Co je to urgence?

  • vše, co musíte udělat: chodit do práce (a úkoly s tím spojené), chodit do školy (a čas strávený studiem apod. mimo školní rozvrh), péče o domácnost, vypravení dětí do školy, apod.

 

Pojďme na to ale postupně: 🙂

a) vezměte si papír a tužku (nebo klidně pište do PC, ntb, mobilu,…)

  • rozdělte si papír do jednotlivých sloupců a nadepište si je (př: práce, škola, domácnost, rodina, volný čas, apod.)

b) vepište do sloupců své urgence

  • jednotlivé činnosti, úkoly, povinnosti, které je třeba udělat, si vepište do jednotlivých sloupců, podle toho kam patří. Budete tak mít lepší přehled o tom, co vše je potřeba udělat. Vepište opravdu vše, co Vás napadne, nebojte se toho – dále s těmito seznamy budeme pracovat. 🙂

c) pryč s „měl/a bych“

  • až budete mít seznamy sepsány, pečlivě si projděte vše, co jste vypsali a zkuste eliminovat tzv. položky „měl/a bych“. Někdy totiž pokládáme za nutné udělat to, co ve skutečnosti ale vůbec dělat nechceme a nakonec zjistíme, že ani nemusíme. Všechny tyto položky ze seznamu VYŠKRTNĚTE!

 

TIP: Pokud jste si udělali cvičení a zjistili své hodnoty (článek zde), měla by většina urgencí korespondovat s Vašimi hodnotami, cíli, přáními a sny (článek zde). Pokud tomu tak není, uvažovali jste o změně? Popřemýšlejte o tom. 🙂

 

Teď už by Vám na seznamu mělo zbýt přesně jen to, co je třeba. 🙂 Pracujte na svých seznamech, naučte se odpočívat, když je to třeba a neplašte, pokud máte pocit, že se zrovna nikam neposouváte. 🙂

Už příště si totiž povíme, jak dále s tímto seznamem pracovat a jak nejlépe zařadit jednotlivé urgence do našich dní. 🙂

Mějte se krásně a ať Vám jde psaní seznamů od ruky! 🙂

xx Petra

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *