Co brání pozitivním změnám v našem životě?

Je neděle a já se vždy těším na tvorbu dalších článků pro Vás, jupííí. 🙂 Vedle mě opět hrnek s Matcha Tea (krásně mi uvolňuje mysl, jak já to miluju <3 🙂 ). Četli jste už minulý článek? Pokud ne, doporučuju, shrnuji v něm to nejdůležitější, co se zatím na tomto webu sepsalo. 🙂

Jelikož se v září věnujeme změnám, uvědomila jsem si v celku zásadní věc…

My ve většině případů všechno přece víme. Víme, že abychom byli zdraví měli bychom konzumovat co nejvíce přírodních a pokud možno hlavně rostlinných produktů. Víme, že bychom měli pít dostatečné množství čisté vody, aby naše tělo fungovalo, jak má. Je nám známo, že bychom měli trávit více času v přírodě, nežli před obrazovkami. Je nám jasné, že spát sotva šest hodin je nedostačující. Z mého webu se dozvídáte, že je třeba dělat to či ono, pokud chcete dosáhnout toho či onoho. Je nad slunce jasné, že děláme-li opakovaně to samé, nemůžeme čekat jiné výsledky. A tak dále a tak dále. Seznam by byl nekonečný.

 

A když už se do nějaké pro nás prospěšné změny pustíme, moc dlouho nám to nevydrží.

Proč si myslíte, že tomu tak je? Proč když tohle všechno víme, stále si „jedeme to své“?

 

Odpověď je v celku jednoduchá… NÁVYKY. Jsou to právě naše návyky (zvyky), které jsme si v průběhu svého života osvojili. Uznejte, že zavést změnu (nový návyk) do života, kde danou věc jsem XY let dělal/a jinak, nejde ze dne na den. Nebo alespoň ne dlouhodobě.

Pokud jste proklikali odkazy z minulého článku, jistě už jste četli o sebepozorování. Jde o to, že poznáváte sami sebe skrze pozorování sebe samých. Takto můžete velmi snadno vypozorovat, co spouští Vaše „špatné“ návyky (chápejme návyky, které víme, že nám škodí a chtěli bychom je nahradit přínosnějšími). Například: když se cítím pod psa, jdu vybagrovat ledničku. Když je pracovní pauza, kolegové si jdou zakouřit, tak jdu s nimi, i když normálně byste si třeba nezapálili. Po probuzení saháte po mobilním telefonu. A podobně.

Jestliže Vám tedy dělá problém vypěstovat si dlouhodobě zdravější, pro Vás přínosnější, návyky (zvyky; způsoby chování apod.), doporučila bych Vám následující:

 

  • Seznam dobrých a špatných návyků

Je to jednoduché. Abyste věděli, kterým směrem máte vyplout, potřebujete znát, kde se právě nacházíte. Proto si vezměte papír a tužku. Papír rozdělte na dvě poloviny. Na jednu stranu napište své dobré návyky – ty které Vám prospívají, máte z nich užitek (např: pití zelených koktejlů, procházky po obědě, osmihodinový spánek apod.). Na druhou stranu sepište své špatné návyky – ty které Vám z dlouhodobého hlediska škodí (byť mají na první pohled pozitivní odezvu – například sladký zákusek či cigaretka, když jste ve stresu; ale dlouhodobě škodí Vašemu zdraví).

Takto budete mít ve svých zvycích/návycích přehled a snadno budete schopni určit, kterých svých nezdravých návyků se chcete zbavit a nahradit je návyky přínosnějšími.

 

  • Objevte své spouštěče

Jak jsem již naznačila výše. Každý Váš návyk má svůj spouštěč. Zkuste vypozorovat, co Vám jednotlivé nezdravé návyky, které chcete změnit, spouští. U mě by to například bylo, že se zbytečně přejídám sladkým, když se cítím ve stresu nebo psychicky špatně. Mám tendenci trávit zbytečně moc času na internetu, když se mi večer nechce spát.

K jednotlivým návykům, které jste si z prvního bodu určili jako negativní a chcete je nahradit pozitivnějšími, si napište jejich spouštěče. Takto si budete lépe vědomi, které okolnosti vedou k návyku, který Vám škodí.

 

  • Nahraďte starý návyk novým

Zde máte v podstatě dvě možnosti:

  • Vypěstovat si u daného spouštěče nový návyk
  • Vytvořit si nový spouštěč a nový návyk

Pakliže si budete vědomi, které situace Vám spouští negativní návyky, můžete tyto negativní návyky nahradit pozitivnějšími. Například když se mi nebude chtít dlouho do noci spát, místo surfování po internetu si přečtu svou oblíbenou knihu a podobně.

Takto přepsat staré návyky nebývá snadné. Je třeba se obrnit trpělivostí se sebou samými (nepovedlo se dnes, povede se zítra), pevnou vůli a odhodláním.

Nebo si můžete vytvořit nové návyky. Například když jsem začínala s meditacemi, řekla jsem si, že je budu provádět vždy po probuzení alespoň 5 minut (dnes se mi dvaceti minutová meditace zdá být pro mě někdy málo 🙂 ). Čili i tímto způsobem se dají zavádět dobré návyky.

 

CO JE VŠAK DŮLEŽITÉ A NUTNÉ BRÁT NA VĚDOMÍ!

Vypěstování si nového návyku na úroveň, kdy se stane Vaší „přirozenou součástí“ trvá zhruba 30 dní!!! Na to je potřeba myslet. Proto chcete-li začít ve svém životě s něčím novým, snažte se vytrvat alespoň těch 30 dní a nevzdávejte to! Výsledek stojí za to 🙂

Pamatujte, že nynější návyky praktikujete již několik let. Proto na sebe buďte hodní a mějte se sebou trpělivost. Pakliže vytrváte, budou i ty malé nepatrné změny mít ten největší pozitivní vliv na Váš život. A já vím, o čem mluvím. 🙂

 

Sledujte mou facebookovou stránku, postupně budu zveřejňovat nejen příklady z vlastního života, co se tohoto tématu týkají, ale také dávat rady a tipy, jak vydržet v „zavádění“ nových návyků do života a nevzdávat se! 🙂

 

Přeji Vám příjemný večer a pohodový start do nového týdne. 🙂

xx Petra

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *