Desetidenní detox o zelenině a ovoci? Jde to!

Ahoj, všem 🙂

Pokud sledujete mé facebookové stránky, víte, že jsem absolvovala desetidenní detox o zelenině a ovoci. Pakliže jste na mých stránkách ještě nebyli, ZDE máte k dispozici nejen můj jídelníček, ale především nejrůznější postřehy, pocity a průběh jednotlivých dní detoxu. I přes to jsem se rozhodla shrnout mou zkušenost do jednoho článku a vy tak máte ucelený přehled, a mém pohledu na věc. 🙂

 

Nemoc jako první impuls ke kvalitnějšímu stravování? (Nenechte to dojít tak daleko.)

 

Čtete-li mé články a příspěvky pravidelně, víte, že zdraví je jedna z mých životních hodnot. Což o to… spousta lidí přece říkává: „Zdraví na prvním místě.“ nebo „Hlavně zdraví.“. Při oslavách si přejeme: „Hodně štěstí a ZDRAVÍ.“ Kolik z nás o své zdraví ale opravdu dbá? Jak mohu tvrdit, že zdraví je nejdůležitější a přitom běžně konzumovat většinu potravin a pití ze supermarketů a fast foodů? Bez informací, co našemu tělu nejvíce prospívá, škodí a jak naše tělo vlastně funguje, do něj několikrát denně „pouštíme“ látky, o kterých ani netušíme, jak se v našem těle chovají. Civilizační choroby jako vysoký krevní tlak, cukrovku, alergie již bereme jako normální a běžné – vždyť jimi dnes trpí téměř každý. Podobný způsob stravování neodpovídá tvrzení většiny lidí – zdraví jako nejdůležitější životní hodnota. U mě to bylo totéž. Dokud mě špatný stav fyzického i psychického zdraví před 2 lety nedonutil ke změně jídelníčku, kdy jsem poprvé na vlastním těle pocítila sílu kvalitního stravování. Bohužel jsem se pak opět vrátila ke konzumaci průmyslově zpracovaných potravin. Tentokrát už ale nehodlám projít stejnou lekcí (které se nám opakují tak často, dokud se z nich opravdu nepoučíme), uvědomuji si, co mi mé tělo říká, a rozhodla jsem se mu dopřávat to nejlepší, protože za to, jak skvěle mi slouží, si to zkrátka zaslouží. Já si to zasloužím. (A vy také! 🙂 ) Rozhodla jsem se nejen o svých hodnotách mluvit, ale především začít své hodnoty skutečně žít. Což samozřejmě znamená přejít na kvalitní způsob stravování a zdravější styl života. Pomalými krůčky, pěkně krok po kroku k vysněnému cíli – vitálnímu a zdravému tělu! 🙂

 

Získávání informací jako základ pro změnu stravovacích návyků?

 

Změnit své stravovací návyky však není snadné (a snad ani možné) změnit ze dne na den. Pokud tedy netrpíte nemocí, při které vám tak nějak nic jiného nezbude – ale kdo by chtěl zažít něco takového? A pokud jste se někdy snažili stravovat zdravěji, dáte mi za pravdu, že i z dlouhodobějšího hlediska se nejedná o věc naprosto snadnou. Je to především z důvodu jednak našich silně zakořeněných návyků a jednak látek v jídle, které stimulují a ovlivňují náš mozek natolik, že se stáváme na nezdravém jídle závislí (velmi stručně a lajcky řečeno). Proto se mi osvědčilo informovat se. Začít se aktivně zajímat o to, jak naše tělo funguje. Jak jednotlivé potraviny ovlivňují naše zdraví. Co potřebujeme, prospívá nám, a co nám naopak škodí a ničí nás. Nestačila jsem se divit, co všechno jsem se dozvěděla. Zlom v mém úhlu pohledu na zdraví člověka a s ním související stravování a pitný režim, měly především tyto tři knihy:

  • Nespěchejte do rakve (Tomáš Kašpar)
  • Jídlo na prvním místě (Dallas a Melissa Hartwigovi)
  • SMOOTHIES zelené koktejly: 10 denní detoxikace (J. J. Smith)

Mohu Vám je jen a jen doporučit. Pokud vám na sobě záleží, váš jídelníček nezůstane stejný.

 

10 dní o ovoci a zelenině? Jde to!

Pokud máte základ v podobě výše zmíněných informací a víte „jak to ve vašem těle chodí“, získali jste skvělého pomocníka pro změnu stravovacích návyků. Vy už totiž najednou víte. Víte, když jíte to či ono, co se právě nejspíše děje ve vašem těle. Více cítíte a vnímáte, jak vám po jednotlivých jídlech je. A člověk, který se má rád a záleží mu na sobě samém, prostě nedovolí, aby do jeho těla vstupovaly látky, které mu škodí. Nicméně jsem si uvědomila, že po všech těch letech, ať už se mi to líbí nebo ne, je v mém těle nastřádáno spoustu odpadu. Právě proto jsem se rozhodla o detoxikaci, a jelikož jsem již doma měla výše uvedenou knihu, rozhodla jsem se pro detox o zelených koktejlech. Každé ráno jsem strávila cca 20 min přípravou jídla na celý den. Jednalo se o zelené smoothie (zelenina + ovoce) na snídani, oběd a večeři. Mezi těmito jídly jsem pak svačila takový druh ovoce, zeleniny či hrst oříšků, na jaký jsem zrovna měla chuť nebo jaký byl doma. 🙂 Jak jsem se jednotlivé dny cítila a jak na mě detox působil, si můžete přečíst na mých facebookových stránkách ZDE. Po celou dobu detoxu jsem neměla ani hlad a ani mě nepřepadaly chutě. Myslela jsem si, že nevydržím ani tři dny. Opak byl pravdou. Nejen, že jsem vydržela celých 10 dní, ale já si to opravdu užívala! Smoothie byly natolik chutné, že jsem se těšila, až si dám další. Každý den jiná, ale skvělá chuť – to bylo něco pro mě. 🙂 Slíbila jsem vám výsledky v číslech, tak tady jsou:

  • zúžení v pase o 8 cm
  • zúžení v oblasti boků o 2 cm
  • zúžení v oblasti stehen o 2 cm
  • zúžení v oblasti paží o 2 cm
  • snížení váhy o 5 kg

Pro mě osobně ale tato čísla nehrají příliš velkou roli. Je pro mě důležité především to, jak se cítím. Každopádně mít z nafouklého bříška ploché mě více než potěšilo! 🙂

 

Co dál po detoxu?

Přiznám se, že zelené smoothie mi zachutnaly natolik, že se staly nedílnou součástí mých snídaní. 🙂 Každé ráno (nebo večer den předem) si přichystám ke snídani smoothie. Na oběd či večeři si dávám salát ze zeleniny – alespoň jednou za den – ten pak konzumuji samotný nebo s vajíčkem, lososem či tuňákem. Čím více zaměřuji pozornost na skutečně zdravý způsob stravování, tím více mi „do cesty přicházejí“ potřebné informace. Získávám recepty na zdravá chutná jídla. A tak jsem si za odměnu udělala tahle zdravá brownies (bez mouky, cukru, vajec). Jedinými ingrediencemi jsou raw bio kakao, fíky, datle, strouhaný kokos, bio jablečné pyré bez přidaného cukru, mandle, za studena lisovaný kokosový olej a špetka mořské soli. Zdravý dezert chutnal výborně! Viz. obrázek níže. 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nové postřehy?

Po zaměření většiny denního stravování na rostlinné pociťuji velké chuťové rozdíly – jídla v restauracích se mi zdají být neskutečně přesolená, překořeněná apod. Po kebabu, který mi dříve nijak zvlášť nevadil, mi najednou bylo hodně těžko – a to jsem si dávala jen salát s masem a omáčkou, bez chleba. 🙂 Zjistila jsem, že je potřeba jíst co 3-4 hodiny, nejlépe 4-5 jídel denně, aby metabolismus co nejlépe pracoval. Když tělo odvykne od běžného nezdravého stravování, dává přesnější signály, kdy má hlad, na co má opravdu chuť a naopak, kdy jsem již sytá.

Jít proti proudu dá občas zabrat

Víte, já se zamilovala do celého světa stravování na rostlinném základě. Baví mě objevovat recepty na nejrůznější pokrmy, které tak skvěle chutnají! Bez všech těch „fujtajblíků“. 🙂 Lidé, kteří jsou na této cestě již nějakou dobu, jsou mi neskutečnou inspirací, a když vidím, jak září zdravím, svěžestí, energií a pozitivní náladou, už už bych chtěla být tak daleko jako oni. 🙂 Motivují mě. S čím mi ale dělá největší problém se vypořádávat jsou nechápavé poznámky těch, kteří se o toto téma nikterak blíže nezajímají. O to těžší to je, když jde o vaše blízké. A tak se učím na některé poznámky nereagovat, popřípadě pokud je o to zájem, vysvětluji. Věřím však, že si do svého života přitáhnu podobně naladěné lidi, kteří mě v tomhle více pochopí a třeba i podpoří. 🙂 Ale doma není nikdo prorokem… a je třeba přijmout, že každý to máme zkrátka jinak – respektive já oproti zbytku rodiny. 😀

P7100009_postcard

Cheating days?

Cheating days by se volně dalo přeložit jako „podváděcí dny“, kdy prostě zdravý způsob stravování nedodržujete. Nejsem moc zastáncem tohoto „pojmu“. 🙂 Mým cílem je, aby 70-80% mého jídelníčku tvořily potraviny rostlinného původu v co nejlepší kvalitě jakou si vzhledem ke svým možnostem, dosahu apod. mohu dovolit. Pokud mám však náročný den (jako třeba dnes 🙂 ), nedělá mi problém, dát si za odměnu točenou zmrzlinu. Žádné výčitky svědomí nebo sebekárání, ale dopřání si toho, co mám opravdu ráda. Jen už ne v tak velkém množství jako dřív. 🙂 I přesto se ale po zbytek dne snažím stravovat co nejzdravěji a sem tam si dám něco „mimo mísu“. Rozhodně si ale nevytvářím speciální dny, kdy prostě „podvádím“ a jím jednu nezdravou věc za druhou. Jasně, když jsem psychicky vyčerpanější, pozoruji, že mám větší sklony sáhnout po něčem nezdravém, čím si „zabalím nervy“, ale uvědomuji si, že je to jen návyk, který mám již od dětství a snažím se ho odbourat. 🙂

Slovo závěrem

Nejsem nejlepší strávník, co se zdravé výživy týče. Mám velmi velké mezery, které mě ale baví „vyplňovat“. 🙂 Znám svou vnitřní motivaci, která mě žene kupředu, abych postupně čím dál tím víc přecházela na zdravý životní styl – líbí se mi zero waste domácnosti, vytváření vlastních domácích přírodních produktů (nejen k jídlu, ale např. kosmetika, čisticí prostředky apod.). Je to velký svět, a čím hlouběji se do něj ponořuji, tím více se cítím lépe a svá. 🙂

Nebudu vám říkat, že tahle cesta je jediná správná a měli by se jí řídit všichni, to rozhodně ne. Ale pokud vás můj článek navede k jakémusi zreflektování vlastního životního stylu, popřípadě provedete-li kroky k jeho zlepšení, budu nevýslovně vděčná. <3

A jestli už někdo na této cestě jste, napište mi. 🙂 Ráda si přečtu vaše zkušenosti z oblasti zdravého životního stylu.

Tohle byl můj příběh, který teprve začíná a vede ke zdravému a vitálnímu způsobu života. Pokud budete chtít, můžete ten svůj vepsat do komentářů níže. 🙂

Mějte se krásně,

xx Petra

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *