Plánování versus tady a teď

Celý měsíc březen píši články na téma Time management – čili řízení neboli organizace, či plánování času. Ale lze čas vůbec plánovat? Přesněji tedy řečeno plánování činností, kterým se chcete v průběhu dne věnovat. 🙂

Ráda bych Vás ale upozornila na jednu velmi důležitou věc.

I přes všechno plánování (jak povinností, tak odpočinku), nezapomeňte žít co nejvíce TADY A TEĎ. <3

Stručně k tomu, co tím myslím:

 

Když se zamyslíte, co se otázky času týče:

Co „máte“? Co prožíváte? Co se momentálně děje? Vždy se jedná o tady a teď!

 

Minulost

Všichni chápeme minulost – už se odestála, nevrátíme ji zpět, ať už se odehrála před několika lety nebo před vteřinou. Je pryč.

Budoucnost

To samé budoucnost. Jedná se o to, co teprve bude. Můžeme plánovat (jinak bychom k našim cílům a snům asi horko těžko došli 🙂 ), ale kdo nám zaručí, že se to skutečně stane? Čili se opět jedná o něco, co není.

Přítomnost

Jediné co máme je skutečně jen tady a teď.

 

Popřemýšlejte nad tím. Nad výše uvedenými řádky. Přemítejte si to tak dlouho, dokud si uvědomíte a opravdu pochopíte, že vše, co v danou chvíli máte je pouze ten onen přítomný okamžik. Pokaždé.

Už to vidíte? Uvědomujete si DOOPRAVDY, jak cenný je každý takový okamžik Vašeho života? Jak je pomíjivý? … Když dojdete k tomuto uvědomění – jak chcete tento okamžik strávit, jak se chcete cítit? Co Vám má přinést?

Dovolím si hádat, že každý by si přál co možná nejpříjemněji a co nejradostněji strávený čas, co to zrovna půjde 🙂 Jasně, „špatný den“, má občas každý z nás – velmi často to není jen den, ale celé období. A pokud se člověk potýká opravdu z těžkostmi, jsem jen pro všemi deseti, aby si dovolil touto fází projít (i na toto téma se spolu někdy podíváme 🙂 ).

 

Teď se však zaměřme na činnosti běžného dne – ať už je nám jakkoliv, naučme se prožívat přítomný okamžik, co nejvíce naplno nám to v dané situaci půjde.

 highspeed-photography-1004250_640

 

  1. ZASTAVME SE (opět a zase 🙂 )

Jedním ze způsobů, jak se naučit více vnímat přítomnost je zastavení se. Zkuste se několikrát za den vědomě zastavit a uvědomit si tady a teď. Jak se zrovna cítíte? Nepotřebujete něco? A co Vaše tělo, nebolí Vás? Jaké jsou kolem Vás vůně? Co zrovna děláte? Čemu se věnujete? Jakou máte náladu?

Stávalo se mi, že jsem si vzala jídlo, u toho jsem dělala nějakou činnost a až jsem ji měla hotovou, podivovala jsem se, kde to jídlo mám. Že bych už ho snědla? Když si představíte, jakou činnost musíte vynaložit k tomu, abyste do sebe jídlo dostali, přijde mi v celku komické, že si toho člověk kolikrát ani nevšimne 😀 Ale bohužel se to děje. A netýká se pouze jen jídla, to je jen jeden z mnoha příkladů.

Proto si zkusme co nejvíce uvědomovat přítomný okamžik. Když chceme jíst, věnujme se pouze jídlu. Pokud mám napsat článek, také se věnuji pouze jemu. Snažím se vnímat každé slovo, které píši. Horší už je to v práci, kdy člověk opravdu nutně potřebuje dělat několik věcí naráz – tady ale pro mě nastává velké učení, snažím se i tyto činnosti dělat co nejvědoměji. Zkuste to taky! 🙂

 

woman-1172718_640

 

  1. MYŠLENKY

Všichni jsme si vědomi, že hlavou nám proběhne tolik myšlenek, že si jich spoustu ani neuvědomíme, některé jen tak vypustíme a pak jsou tu ty, o kterých víme a velmi často nás dokonce i „užírají“. Jaké myšlenky že to mám na mysli? Nejčastěji ty na minulost, anebo strach z budoucnosti.

Spoustě lidem totiž uniká přítomný okamžik právě kvůli tomu, že věnují až příliš myšlenek na minulost (tedy to, co se již událo), anebo naopak na budoucnost – nejčastěji však jsou tyto myšlenky spojené s nejrůznějšími strachy. V tom případě Vám doporučuji si přečíst řádky o minulosti a budoucnosti výše. 🙂 Pusťte se toho, co už není, a přestaňte mít obavy z něčeho, co vůbec nemusí nastat. Neexistuje to. Jen ve Vaší hlavě – ale to můžete ovlivnit! Tyto myšlenky Vám nikterak nepomáhají, věřte mi. Vím, o čem mluvím. Místo toho se soustřeďte, co můžete udělat tady a teď, pokud si situace žádá změnu – směle do toho! 🙂

 

guitarist-407212_640

 

  1. MEDITUJTE

Neznám lepšího způsobu, jak se naučit vnímat přítomný okamžik a sílu celého okamžiku tady a teď než skrz meditaci.

A nemyslím tím zrovna „kecnutí si“ do tureckého sedu (což ale velmi doporučuji! 🙂 ), ale meditovat se dá v podstatě při každé činnosti, při které zapomínáte na čas a vnímáte jen tady a teď – jsou to činnosti, které Vás baví, naplňují, rozveselují Vás. Pro mě to je kromě tradiční meditace i procházka, tanec, zpěv, psaní, smích… Všechny tyto činnosti nás navracejí k nám samým. <3

 

Věřím, že kromě těchto tipů i Vy sami časem přijdete na to, co Vás nejlépe a zaručeně přivede k tady a teď – pro někoho by to třeba mohla být pořádná facka 😀 ale fyzické násilí já nepodporuji, a tak Vám přináším tyto tipy, které se mi osvědčily daleko víc. 🙂

Mějte krásné dny a za týden zase napisanou.

xx Petra

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *